S.O.S ÎMPREUNĂ SALVĂM TERRA
ŞCOALA GIMNAZIALĂ BĂLILEŞTI
La 22 aprilie, în
fiecare an, se sărbătoreşte Ziua Internaţională a Planetei Pământ (sau Ziua
Pământului), instituită de ONU, în 2009, prin Rezoluţia 63/278, pentru a ne
reaminti fiecăruia că Pământul şi ecosistemele sale ne oferă condiţiile pentru
întreţinerea vieţii.
Ziua Pământului oferă oportunitatea de a sensibiliza opinia publică din întreaga lume cu privire la provocările care pot distruge bunăstarea planetei şi viaţa pe care o susţine Pământul.
Populaţia trebuie informată, astfel încât să înţeleagă conceptele din sfera schimbărilor climatice şi să fie conştientă de ameninţarea fără precedent a planetei noastre. Educaţia pentru apărarea şi întreţinerea mediului este un motor nu numai pentru adunarea de votanţi în favoarea legilor şi politicilor de mediu şi de climă, ci şi pentru accelerarea dezvoltării tehnologiilor şi locurilor de muncă ecologice.
Pentru atingerea obiectivului Campaniei de educaţie la nivel mondial pentru mediu şi climă până la Ziua Pământului din anul 2020, când se marchează 50 de ani de la prima celebrare a zilei, este necesar să se producă o schimbare, atât la nivelul valorilor, abilităţilor, cât şi la nivelul atitudinilor, în mod special al modelelor de gândire, iar această schimbare nu poate fi realizată decât prin intermediul educaţiei (sub toate formele sale - formală, non-formală şi informală), potrivit www.earthday.org
Ziua Pământului oferă oportunitatea de a sensibiliza opinia publică din întreaga lume cu privire la provocările care pot distruge bunăstarea planetei şi viaţa pe care o susţine Pământul.
Populaţia trebuie informată, astfel încât să înţeleagă conceptele din sfera schimbărilor climatice şi să fie conştientă de ameninţarea fără precedent a planetei noastre. Educaţia pentru apărarea şi întreţinerea mediului este un motor nu numai pentru adunarea de votanţi în favoarea legilor şi politicilor de mediu şi de climă, ci şi pentru accelerarea dezvoltării tehnologiilor şi locurilor de muncă ecologice.
Pentru atingerea obiectivului Campaniei de educaţie la nivel mondial pentru mediu şi climă până la Ziua Pământului din anul 2020, când se marchează 50 de ani de la prima celebrare a zilei, este necesar să se producă o schimbare, atât la nivelul valorilor, abilităţilor, cât şi la nivelul atitudinilor, în mod special al modelelor de gândire, iar această schimbare nu poate fi realizată decât prin intermediul educaţiei (sub toate formele sale - formală, non-formală şi informală), potrivit www.earthday.org
Atitudinea faţă de
natură este în primul rând o chestiune de educaţie, de cultură. Omul se naşte
şi trăieşte într-un mediu natural, dependent de celelalte elemente ale
biosferei cu care poate şi trebuie să stabilească relaţii de armonie şi respect
faţă de particularităţile specifice regnului sau speciilor din care provin. Ca
membru al naturii, omul trebuie să cunoască legile ei şi să se supună lor
pentru a evita un conflict din care, cu siguranţă, ar ieşi învins.
Prin activităţi şcolare şi extraşcolare elevul conştientizează faptul că mediul înconjurător constituie un mecanism viu cu o complexitate deosebită, de a cărui integrare şi bună funcţionare depinde întreaga activitate umană Programa şi conţinutul disciplinei Matematică şi explorarea mediului/ Ştiinţe ale naturii abordează interrelaţia om-mediu şi problematica complexă a educaţiei ecologice într-o manieră sistemică şi interdisciplinar, deoarece tratează nu numai relaţia vieţuitoare-mediu şi modul cum omul transformă natura, ci propune elevului să descopere complexitatea acestor relaţii, formele de poluare fizică, chimică şi chiar biologică şi consecinţele dezastruoase ale acestora asupra vieţuitoarelor.
Prin activităţi şcolare şi extraşcolare elevul conştientizează faptul că mediul înconjurător constituie un mecanism viu cu o complexitate deosebită, de a cărui integrare şi bună funcţionare depinde întreaga activitate umană Programa şi conţinutul disciplinei Matematică şi explorarea mediului/ Ştiinţe ale naturii abordează interrelaţia om-mediu şi problematica complexă a educaţiei ecologice într-o manieră sistemică şi interdisciplinar, deoarece tratează nu numai relaţia vieţuitoare-mediu şi modul cum omul transformă natura, ci propune elevului să descopere complexitatea acestor relaţii, formele de poluare fizică, chimică şi chiar biologică şi consecinţele dezastruoase ale acestora asupra vieţuitoarelor.
Prin activităţi
specifice şcolare şi extraşcolare, elevul trebuie să devină conştient că mediul
înconjurător constituie un mecanism viu, cu o complexitate deosebită, de a
cărui integrare şi bună funcţionare depinde întreaga activitate umană. Întrucât
societatea actuală are nevoie de oameni care să se remarce nu numai prin ceea
ce ştiu, ci şi prin ceea ce pot să facă, ameliorarea relaţiilor dintre om şi
mediul înconjurător se poate realiza numai prin activităţi practice la care
trebuie să participăm cu toţii. A venit vremea când omul trebuie „să încheie
pace cu natura”, o pace cu condiţii de reciprocitate pentru „ambii combatanţi”.
Este necesar să
urmărim formarea unor trăsături pozitive de caracter – respect, admiraţie, ocrotire,
apreciere, compasiune – care să se statornicească în relaţia omului cu
natura. Fără aceste trăsături, fără o conştiinţă şi o conduită adecvate, există
pericolul distrugerii oricăror relaţii şi al trecerii de la armonie la un
război din care omul ar avea cel mai mult de pierdut.
Consider că aceste obiective sunt accesibile şi realizabile prin
utilizarea unor strategii activ-participative care permit trecerea barierei
dintre cunoaştere şi acţiune prin transferul cunoştinţelor din planul teoretic
în cel acţional-practic. Voi prezenta, în continuare,
câteva aspecte concrete ale intervenţiei nefaste a omului în natură.
Cu ocazia drumeţiei pe
care am efectuat-o de-a lungul râului Bratia, am putut surprinde aspecte variate ale poluării solului, apei
şi consecinţele lor asupra vieţuitoarelor. Pe anumite segmente ale cursului
apei elevii au văzut apa plină de rumeguş, de resturi menajere, de obiecte
uzate aruncate la întâmplare; pe maluri au observat arbori cu ramuri strivite,
rupte, cu tulpinile scrijelate de cuţit, flori culese la întâmplare şi
aruncate, pungi de plastic, PET-uri.
Traseul fiind mai lung, am făcut un popas şi am discutat cu
elevii despre cele observate, încercând să găsim răspuns la problemele:
„De ce nu e bine să zgâriem/ crestăm tulpina copacilor?” „Unde ar trebui să
arunce oamenii resturile din gospodărie?”
Cu această ocazie am
făcut şi un mic exerciţiu. Le-am cerut copiilor, împărţiţi în cinci grupe, să
culeagă câte un bucheţel de flori diferite (câte o floare de fiecare fel),
pentru mame, bunici sau pentru a-şi completa ierbarele. După ce copiii au cules
bucheţele mici, am luat şi am analizat fiecare specie de floare găsită de cele
cinci grupe, identificând totodată şi care specie era mai rară. Copiii au
explicat apoi rezultatul obţinut (unele flori, fiind mai atrăgătoare, sunt
culese mai des şi astfel, încet-încet, ele vor dispărea).
Am observat zone
defrişate şi am atras atenţia elevilor asupra consecinţelor defrişării
pădurilor, chiar dacă acest lucru se face pe porţiuni mici.
În urma activităţilor de observare a efectelor intervenţie
nefaste a oamenilor asupra mediului înconjurător, se poate realiză o
lecţie-dezbatere, axată pe metoda cubului, cu titlul „Poluarea mediului
înconjurător”, valorificând impresiile şi constatările copiilor. Astfel, am
încercat ca împreună (elevi de clasa I şi a IV-a) să găsim soluţii la
problemele întâlnite.
Descrie: Cum arată locurile poluate?
Compară: Cu ce alt fenomen poate fi asemănată poluarea?
Asociază: Asociază măsurilor de protecţie a mediului câteva desene sugestive.
Analizează: Care sunt factorii care poluează mediul?
Aplică: Ce puteţi face voi pentru protejarea mediului?
Argumentează: Care este părerea ta despre căile de protejare a mediului?
Elevii s-au dovedit foarte activi în găsirea de soluţii pentru a proteja mediul înconjurător, pentru a trăi în armonie cu natura.
Descrie: Cum arată locurile poluate?
Compară: Cu ce alt fenomen poate fi asemănată poluarea?
Asociază: Asociază măsurilor de protecţie a mediului câteva desene sugestive.
Analizează: Care sunt factorii care poluează mediul?
Aplică: Ce puteţi face voi pentru protejarea mediului?
Argumentează: Care este părerea ta despre căile de protejare a mediului?
Elevii s-au dovedit foarte activi în găsirea de soluţii pentru a proteja mediul înconjurător, pentru a trăi în armonie cu natura.
În cadrul,, COMISIEI
METODICE A ÎNVĂŢĂTORILOR ‘’ am realizat activităţi
din cadrul proiectului S.O.S. THE
NATURE!
educaționalhttps://live.etwinning.net/projects/project/18166
De sănătatea
Pământului depinde sănătatea noastră; de aceea trebuie să-i învăţăm pe copii să
iubească, să respecte şi să ocrotească natura. Trebuie să refacem şi să
protejăm ceea ce ni se pare inepuizabil şi gratuit, să protejăm singura planetă
din Sistemul Solar pe care există viaţă, pe care existăm noi. Avem datoria
morală ca, împreună cu familia şi comunitatea, să-i ajutăm pe copii să găsească
răspunsuri la o serie de întrebări legate de tainele naturii, de strânsa
legătură care e între om şi mediul înconjurător, de influenţa pe care o are
omul asupra naturii.
Educaţia ecologică în
şcoală este necesară, posibilă şi utilă, este o nouă ofertă de învăţare care a
dus la schimbări importante în comportamentul elevilor noştri. Lor nu le este
greu să planteze o floare, un copăcel, să se bucure de sosirea păsărilor
călătoare, să asculte susurul apei, să descopere micile minuni ale naturii şi,
de ce nu, să ia atitudine când întâlnesc aspecte negative care degradează
mediul înconjurător.
Bibliografie:
1. Toth Maria (coord.), „Metode participative în educaţia ecologică”, Editura Studium, Cluj Napoca, 2001.
2. Abrudan Ioan, Bulgărean Sanda, Dehelean Claudia, Onaci Mariana, „Educaţie pentru mediu”, Editura Silvania, Zalău, 2005.
1. Toth Maria (coord.), „Metode participative în educaţia ecologică”, Editura Studium, Cluj Napoca, 2001.
2. Abrudan Ioan, Bulgărean Sanda, Dehelean Claudia, Onaci Mariana, „Educaţie pentru mediu”, Editura Silvania, Zalău, 2005.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu